Művészsors zöldségekkel
interjú Horváth Csabával
A Szkéné Színházban nagy sikerrel játssza a Forte Társulat Agota Kristof kisregényéből készült A nagy füzet című előadást Horváth Csaba rendezésében. A koreográfus-rendezőt a Színművészeti Egyetem tanárát kérdeztük a produkcióról, melynek kellékeit zöldségek adják és többek közt arról miért kerüli a politikát és a színpadon az aktualizálást.
Miért éppen zöldségek, illetve kelt tészta adják A nagy füzet című előadás díszletét és a kellékeit?
Kerestem egy olyan motívumot, amely több síkon is azonosítható Agota Kristof művével, A nagy füzettel. A történet környezetét a vidéki élet kellékei jelentik. Az eredeti műben is fontos szerep jut a veteményes kertnek. Másrészt a cselekmény háborús időszakban zajlik, amikor az élelem, mint az életben maradás egyik legfontosabb eleme, óriási jelentőséget kap. A főszereplő ikerpár állandóan az éhséggel küzd. Ezért gondoltam erre a formára, melyben az eredeti funkciójában nem használjuk sem a zöldségeket, sem a tésztát.
Ez egy nagyon kötött forma, mekkora szabadságot enged?
Igen valóban kötöttséggel jár, a szabadságot inkább a néző kapja, hogy bátran asszociálhat ebben a szimbólumrendszerben. A színészek kreativitására elsősorban a próbák alatt volt szükség.
A Forte Társulat már korábban is használta a fizikai színház eszközét, ön tanítja is az egyetemen, de talán ez a forma, amit most A nagy füzet esetében kitaláltak érzékelteti a legjobban milyen is lehet egy jó fizikai színház.
Nem minden mű alkalmas arra, hogy a fizikai színház eszközeivel fogalmazzuk meg a színpadon. Én is többször hibáztam, amikor mindenáron egy-egy darab esetében ezt a színpadi nyelvet erőltettem. Ma már én sem szeretem, ha leszűkítik fizikai színházra, amit mi csinálunk, legyen inkább simán színház.
Kerestem egy olyan motívumot, amely több síkon is azonosítható Agota Kristof művével, A nagy füzettel. A történet környezetét a vidéki élet kellékei jelentik. Az eredeti műben is fontos szerep jut a veteményes kertnek. Másrészt a cselekmény háborús időszakban zajlik, amikor az élelem, mint az életben maradás egyik legfontosabb eleme, óriási jelentőséget kap. A főszereplő ikerpár állandóan az éhséggel küzd. Ezért gondoltam erre a formára, melyben az eredeti funkciójában nem használjuk sem a zöldségeket, sem a tésztát.
Ez egy nagyon kötött forma, mekkora szabadságot enged?
Igen valóban kötöttséggel jár, a szabadságot inkább a néző kapja, hogy bátran asszociálhat ebben a szimbólumrendszerben. A színészek kreativitására elsősorban a próbák alatt volt szükség.
A Forte Társulat már korábban is használta a fizikai színház eszközét, ön tanítja is az egyetemen, de talán ez a forma, amit most A nagy füzet esetében kitaláltak érzékelteti a legjobban milyen is lehet egy jó fizikai színház.
Nem minden mű alkalmas arra, hogy a fizikai színház eszközeivel fogalmazzuk meg a színpadon. Én is többször hibáztam, amikor mindenáron egy-egy darab esetében ezt a színpadi nyelvet erőltettem. Ma már én sem szeretem, ha leszűkítik fizikai színházra, amit mi csinálunk, legyen inkább simán színház.