Abszurd színházpolitika
A Szkénében rendkívüli sikerrel játssza a Forte Társulat A nagy füzetet. Március elején pedig bemutatják ugyanott Helen Edmundson Irtás című darabját. Mindkét mű témája hasonló: az erőszak, a diktatúra miként rombolja szét az emberi, társadalmi viszonyokat. Horváth Csaba táncművésszel, koreográfussal, a Forte művészeti vezetőjével SÁNDOR ZSUZSANNA beszélgetett.
Az Irtás az 1650-es években játszódik. Nem sokkal azután, hogy Angliában kivívták a köztársaságot, és a parlament első embere, Oliver Cromwell szörnyű diktatúrát vezetett be. Kicsit áthallásos a mű.
Éppen ezért izgatott engem is. Egyébként tíz évvel ezelőtt Tim Carroll angol rendező már színre vitte a darabot a debreceni színházban. Mi Upor László új fordításában mutatjuk be a Szkénében. Már első olvasásra megdöbbentett: mintha csak a jelenlegi hazai közéletre reflektálna a mű. Például arra: a hatalom miként sajátítja ki a nemzeti identitást, s használja fel más etnikumok, kisebbségek kirekesztésére. A történetben az angolok letarolják az íreket, tömeges emigráció kezdődik. Angliában csak az maradhat, aki feltétlen lojalitást fogad a diktátornak.
A Szkénében telt házakkal fut előző produkciójuk, A nagy füzet, amely Agota Kristof regénytrilógiájának első része. Ennek is hasonló a témája: a gyűlölet miként rombolja szét az emberi kapcsolatokat, és vezet esztelen erőszakhoz.
Mai korunknak is ezek a legsúlyosabb kérdései: a színháznak kötelessége a társadalmi problémákról beszélni. Másfelől előadásaink felülemelkednek a napi közéleti harcokon. Ezt segíti az a színházi nyelv is, amellyel független társulatunk idestova tíz éve kísérletezik. Kezdettől a próza, a mozgás és a tánc egységét keressük. Fontos, hogy élő zene szóljon a színpadon. Már A nagy füzetben is együtt dolgoztunk Ökrös Csabával, a nemzetközi hírű hegedűssel. Zeneszerzőként és szereplőként az Irtásban is közreműködik, de kivételesen a Forte Társulat tagjai is énekelnek, zenélnek.
Az interjú teljes terjedelmében a 168 órában olvasható....