Testversek

A Szkéné Színház Horváth Csaba koreográfus-rendező művészeti vezetésével, a Forte Társulattal közösen indít útjára Testversekcímen egy költői sorozatot, mely a fizikai színház, a kötött improvizáció, a hangok, szavak, versek és a test organikus összefonódásán alapul. Az előadások helyszíne a Ráday utcai Púder Bárszínház. A szerelem a szexualitás esztétikája. A költészet, a vers és a tánc lényegénél fogva azonos tőről fakadó művészet. Egymást kiegészítő, egymásra ható, egymással szimbiotikus kapcsolatot kereső, egymást erősítő eseménysor. Érzéki lényegénél fogva a vers és a mozgás szimbiózisa- a szerelemmel rokon világot teremt. A költészet az ember autonóm hangtevékenységében fogant. A nyelvfejlődés bontakoztatja ki az őshangból. A hang misztériuma a költészet jeleseit mindig is inspirálta, mert a hang elidegeníthetetlenül emberi és személyes, ugyanakkor, bár érzékileg felfogható, de teljességgel anyagtalan, és így megfoghatatlan. „Az emberi hang, a kiáltás, a gesztus, a tett, a zaj, a hang, a csönd, minden és bármi... lehetővé teszi a költő számára, hogy felkeltse, felébressze az érzékiség más rétegeit, hogy elérje vagy feltárja a tudat más horizontjait vagy dimenzióit. Egyénit vagy kollektívet... Ideje, hogy a verset vizuálissá, tapinthatóvá, hallhatóvá, közvetlenné, érzékileg aktívvá tegyük. Hogy gyökerestül kiszakítsuk. Hogy kilőjük, hogy katapultáljuk, a dolgok kellős közepébe."..írja Bernard Heidsieck. A Test táncának egyesítése a verssel intermediális – közbenső - élményt teremt, annak tudatában, hogy idővel minden intermédium új médiummá válik, de ez a létrejövő az új intermédium csak a létező hagyományok között kap életet.A testversek jelzőjeként használt „kötött improvizáció" fogalom ellentmondásosnak tűnhet, de ebben az esetben a vers, a hangok, a ritmus az idő behatárolja a test mozgását, illetve a testi korlátok határt szabnak a költői képek lehetséges kibontásának. Az ebből eredő feszültség viszont egy új testnyelvi minőség születését vetíti előre. Olyan fórum nyílik ezáltal kortárs költőknek, táncművészeknek, ahol kölcsönös inspirációt nyerhet művészetük, ahol a világról alkotott képük művészi lenyomata egyesülhet.
A tánc a test a lélek és a szellem mozgása.
A vers a lélek az elme és a szavak világának esztétikája.
A táncvers a szavak érzéki vágya a megtestesülésre.
A költészet, a vers és a tánc lényegénél fogva azonos tőről fakadó művészet. Egymást kiegészítő, egymásra ható, egymással szimbiotikus kapcsolatot kereső, egymást erősítő eseménysor. Érzéki lényegénél fogva a vers és a mozgás szimbiózisa- a szerelemmel rokon világot teremt.
Helyszín: PÚDER BÁRSZÍNHÁZ
1092 Budapest, Ráday utca 8.. +36 1 210 7168
puder@puderbar.hu
Művészeti vezető: Horváth Csaba, koreográfus
Programvezető: Tana-Kovács Ágnes, művészeti vezető